A válasz egyszerű. Attól függ, hogy mit gondolunk, mi egy vezetőfejlesztő tréner feladata és mit várhatunk egy tréning folyamattól. Ha azt a képet fogadjuk el -ami egyébként sok ember fejében él – hogy a tréner elmond egy kis elméletet, mutat pár eszközt, ehhez rendel pár gyakorlatot, majd megbeszéli a tanulságokat, akkor veszélyben a szakma, mert ezt már most is majdnem tudja az AI, de már biztosan nem kell sokat várni, hogy tökéletesen megvalósítsa.
Egy példa:

Azt kértem, speciális prompt nélkül, hogy segítsen megoldást találni egy túl sokat túlórázó (80 óra munka/hét) vezetőnek, aki a kiégés felé tart. Az eredmény a csatolt képen. Ez csak egy vázlat, de egy-két pontot megkérnék, hogy fejtsen ki részletesen, rendeljen hozzá gyakorlatokat és meg is vagyok egy átlagos időgazdálkodás tréninggel. 15 éve, kezdő trénerként, 1 hét alatt raktam össze egy ilyen 1 napos képzést.
Én szeretném azt gondolni, hogy egy vezetőfejlesztő tréner munkájának ez csak a felszíne és örömmel látom, hogy jó pár tréner szakember és ügyfél is egyetért ezzel. Az értékteremtés egy sokkal mélyebb szinten történik meg, vagy éppen bukik el.
- Először is a tréner megteremti a csoportbiztonságot. Nem jópofa jégtörő játékot játszik, hogy az emberek hajlandóak legyenek megszólalni, hanem figyeli és olvassa a résztvevőket. Érzékeli a testbeszédet, érzékeny a rezgésekre, figyeli a saját érzéseit és addig dolgozik különböző kifelé és befelé ható eszközökkel amíg nem csökken a szorongás, nem alakul ki egy olyan biztonsági szint, ahol már lehet dolgozni. A változáshoz biztonság kell, anélkül nem fog menni.
- A vezetőfejlesztő tréner beleáll a normateremtő szerepbe. Eléri, hogy a nap minden mozzanata úgy történjen ahogy szeretné. Ha kell irányít, ha kell átadja az irányítást, de ezek a legnagyobb tudatossággal, nem véletlenül történnek.
- A tréner kialakítja a saját kapcsolatát a résztvevőkkel és folyamatosan azon dolgozik, hogy összekapcsoljon mindenkit mindenkivel. A biztonság szerves része a kapcsolódás. Ha nincs kapcsolódás, nem lesz őszinteség sem.
- A vezetőfejlesztő tréner figyel és elemzi a résztvevők megnyilvánulásai mögött rejlő meggyőződés struktúrákat, erre építi később az elméletet.
- A beszélgetéseket, gyakorlatokat és eszközöket a mindset változtatására irányítja. Valódi változás a gondolkodásmód szintjén történik. Ha a gyakorlatok nem ezt célozzák, akkor játékok lesznek, amelyek lehetnek szórakoztatóak, feltöltőek, motiválóak, de nem igazán támogatják a változást.
- Érzékeli a térben megjelenő energiákat és ahhoz igazítja a tréning dinamikáját. Tartja a teret.
- Tudatosan választja meg az érzelmi vagy a gondolati sík dominanciáját.
- Saját élményforma választásával kezeli a csoport élménytörekvéseit.
- Kezeli az ellenállásokat, amelyeket jellemzően a jelenlegi gondolkodásmód feladásának félelme táplál, tehát csak kognitív szinten (amire képes az AI) nem lehet ezt feloldani.
- Saját élményen alapuló, szakirodalomban nem fellelhető nézőpontokat mutat.
- Feltérképezi a csoport nézőpontjait és megítélés mentesen ütközteti őket.
- A vezetőfejlesztő tréner finoman, de folyamatosan megtartja a résztvevőket abban a nézőpontban, hogy a hatásuk egy adott kérdésben sokkal nagyobb, mint azt képzelték a tréning kezdetekor, ezzel támogatva a változást.
Azt gondolom a fent felsoroltak megvalósításától még messze van a jelenlegi nyelvi modell, ezért egy tréner hasznos fejlődését -a sajátomat mindenképp -abban látom, hogy ezeket a képességeket fejleszti a lehető legmagasabb szintre. Minden másra ott az AI.